SPROGFITNESS
Der skal være et mål og en
sammenhæng i sproglegen, og inkludere alle i fællesskabet/legen. Ved at se på
tegn i legen kan man vurdere om man er ved at komme i mål. Vi skal lave et
tiltag, hvor vi skaber impulser i legen. Vi har sat rammen, men eksperimenterer
ved hjælp af impulser. Der skal være en form for afrunding/afslutning. Til
sidst evaluering.
Vores leg “Rim og remser” er taget
udgangspunkt i legen “Ståtrold”, hvor man i stedet for at skulle kravle ind
under benene for at befri, skal løbe hen og røre ved fangens skulder og lave et
rim. Hvis fangen finder et ord der rimer på befrierens ord, er han befriet og
må løbe videre. Alt efter hvor mange børn der er, vil der blive sat to fangere
i spillet.
Sammenhæng: Vi har ikke
kendskab til børnegruppen og de enkelte individer, og derfor har vi taget
udgangspunkt i det overordnede udviklingsniveau for 5-6 årige. Forudsætningen
for iværksættelsen af legen, er at vi kan gøre brug af rekvisitter som vi kan
gøre brug af udendørs. Her skal vi bruge 4 -8 kegler som kan vise hvor banen er
begrænset til. Forudsætningen for at legen bliver god, er at vi er godt klædt
på til dagen, da vi er udendørs. Vi som pædagogstuderende skal være
fantasifulde og motiverende, ved at leve os ind i legen. Vi har 10 min. til
legen.
Målet med legen
“Rim og remser”, er at børnene får brugt forskellige ord i samspil med æstetisk
leg, på samme tid med at de har det sjovt, da det motiverer børnene. Der
er her lagt fokus på læring igennem leg. Vi har valgt denne form for leg, fordi
børnene lærer igennem sansning og oplever verden via kroppen.
Inklusion: Det er her
vigtigt at alle børn bliver inkluderet i legen, og at der ikke er nogen der
bliver ekskluderet fra fællesskabet. Vi skal selv være med i legen for at
opretholde et godt flow, og for at sikre at alle er med. Der vil skiftevis være
forskellige fangere i legen, så det ikke altid er den samme.
Tiltag: Vores tiltag
starter allerede i legen som noget visuelt. Vi viser børnene hvordan legen skal
foregå, og vi skaber her en optakt til legen. Det er en æstetisk læringsform,
hvor vi forbinder krop og sind. Vi har en fortæller (Martina), tre der viser
legen (Line, Camilla og Sara), og en der tager billeder af forløbet (Barbara).
Præsentationen af legen varer omkring 3 minutter.
Tegn: For at sikre
et godt flow skal vi igennem forløbet holde øje med om alle er med, og om
børnene er ved at komme i mål i legen. Herudover skal vi holde øje med om
sværhedsgraden i legen er for let, tilpas eller for svært. Vi kan via deres
kropssprog være opmærksom på om de synes at legen er god.
Evaluering: Igennem
legen tager vi løbende billeder og videoer, som vi kan bruge i vores
afsluttende evaluering. Her kan vi vurdere om vi har nået vores mål.
Fin leg. God måde at få SMITTE modelen i brug, og giver os et godt eksempel på, hvordan vi kan bruge den :)
SvarSletBedste hilsner gruppe 9
Carina, Louise, Line, Rikke og Cecilie
SUPER FED LEG! Det er en leg jeg nemt kan se fungere i praksis. Har i overvejet hvordan det fungere med ordene "fangerne" skal rime på? Tildeles børnene et ord på forhånd eller finder de selv på?
SvarSletDet er en god ide at korte forklaringen ned så meget som overhovedet muligt, det lyder som en leg børnene super hurtigt an fange ideen med.
Tommel op fra mig :)
Mvh. Mette, modul 7