Hvad er diskursers betydning for inklusion og eksklusion af minoriteter?
Hvad er diskursers betydning for inklusion og eksklusion af minoriteter.
Når vi ser på minoriteter, altså en gruppe eller grupper der er mindre end resten af samfundet, vil der altid komme bestemte diskurser fra forskellige grupper af samfundet. Diskursen afhænger af hvilken minoritet det er og hvem, og hvor det kommer fra.
Man kan se fra teksten ”kompensatorisk eller interkulturel pædagogik – skal vi reparere børnenes ,,fejl” eller kvalificere deres forskelle”(Johansen, Thomas Gitz)at der er en bestemt diskurs omkring indvandrerfamilier, fra lære på nogle folkeskoler. En af de ting der bliver til en såkaldt sandhed er, at to kulturelle familier er ressourcesvage og ikke har ambitioner for deres døtres skolegang og ikke kan hjælpe med lektier. Hvis denne tankegang bliver holdt fast i, er der stor risiko for at netop denne minoritetsgruppe bliver ekskluderet, både i folkeskolen og senere i visse dele af vores samfund. Når sådan en diskurs bliver til sandhed, er der stor risiko for at disse forforståelser bliver til virkelighed, altså vi mennesker tilpasser os de forventninger andre har til os. Her er der tale om stigmatisering og det kan medføre at disse mennesker får et negativt selvbillede.
Diskurser kan være negativ og positivt ladet. Kategorisering er en naturlig del af at være menneske, det er på den måde vi kan skabe vores identitet og føle at vi høre til og blive inkluderet i et fællesskab. Det vi som kommende pædagoger skal være opmærksomme på, er at det ikke bliver inddelt i dem og os på fx en institution.
Stereotyper er forenklede beskrivelser af en bestemt type mennesker.
”Muslimske piger bliver opdraget strengere”, ”grønlændere drikker mere end danskere”, osv. Det er en naturlig del af vores opfattelser af andre mennesker. Det kan være uheldigt at have stereotyp forventning, da det i nogle tilfælde ikke lever op til ens forventninger. Det kan både være en sandhed, men også falsk. Det er forestillinger vi har, men derimod ikke en betinget sandhed. Når vores stereotype tanker bliver aktiveret i det pædagogiske arbejde er det vigtigt at forholde sig neutralt og kritisk i forhold til egne tanker og forestillinger. Der kan både være positive og negative stereotype forestillinger.
Diskrimination er når vi eks forskelsbehandler en gruppe eller et individ på baggrund af en bestemt negativ fordom. Det er her den stigmatiserende diskurs bliver til diskrimination. Diskrimination sker ved at vi går fra tanke til handling, alt efter den forestilling man har.
Det er os som fremtidige pædagoger der har ansvaret for at diskurser ikke bliver negative om disse minoritetsgrupper. Det er vigtigt at vi er bevidste om at når vi italesætter noget tilstrækkelig mange gange, ender det med at blive ”en sandhed”.
Kommentarer
Send en kommentar