Kan kropssprog erstatte det verbale sprog?
Kan kropssprog erstatte det verbale sprog??
-Eller det verbale sprog,
erstatte kropssprog? Eller kan disse to sprog, kún fungere i samspil med
hinanden, og ikke uden hinanden?
Vi har i vores gruppe,
diskuteret dette emne. Vi har nemlig et eksempel fra praksis af, som argumenterer
for at kropssprog kan erstatte verbalt sprog ganske fint. Og især meget bedre, end
det verbale kan erstatte det kropsslige.
Her er historien fra praksis,
som vi mener understøtter dette argument:
Martina er i praktik i en
børnehave. Børnehaven har 3 afdelinger, som er delt op i hver deres huse men
med fælles legeplads.
Da der er sommerferie er
Martina nød til at være 2 uger henne i en anden afdeling.
Her møder Martina to
tvillingebørn (dreng og pige), som sammen med deres mor, er flygtninge fra
Afrika. De har ikke været i Danmark i særlig lang tid og kan derfor ikke det
danske sprog. Deres mor kan heller ikke sproget, men kan en lille smule engelsk
– det kan børnene ikke.
Martina får hurtigt observeret
at de to tvillinger, har svært ved at omgås de andre børn, da de ikke verbalt
kan kommunikere med dem. Børnene virker også ofte forvirret over, de meldinger
de får fra de voksne af. Martina får også observeret at de voksne i børnehaven
har svært ved at kommunikere med de to børn, og især endnu sværere ved det i
den travle hverdag, som der ofte er i denne børnehave.
De to tvillingebørn er derfor
ofte overladt til sig selv, da de hverken kan kommunikere med børnene eller de
voksne.
En dag sidder pigen i
sandkassen og prøver at lege med sand. Martina observerer at hun prøver og
efterligne hvad de andre børn i sandkassen gør, men har svært ved at forstå
hvad denne form for ”leg” går ud på.
Martina går hen til pigen,
sætter sig ned på hug, og helt uden brug af det verbale sprog tager hun pigens
sandkasseform, fylder den med sand og viser hvordan man gør. Da Martina er
færdig og lægger formen fra sig, giver pigen hende den i hånden igen. Martina
laver derfor sandformen igen, og gentager det et par gange overfor pigen, så
hun kan se hvordan man skal gøre. (Der har stadig ikke endnu, været brugt det
verbale sprog)
Det ender ud i at pigen
begynder at finde andre forme som Martina skal fylde med sand og vende på hoved.
Til sidst da de har prøvet nærmest alle formene der er i sandkassen, tager
pigen nu selv en form i hånden og gør det samme, som Martina gjorde de mange
andre gange. Hun viser altså Martina, at hun har lært det og nu kan gøre det
selv, uden hjælp.
Men Martina og pigen
forsætter legen, og begynder at gøre det samme som før, men nu med spande, og
andre ting. Pigen begynder nu få gange, at sætte ord på tingene. Eks. efter hun
har lavet en form, siger hun ”se” og Martina ser det, kigger anerkendende på
hende og siger ”flot”.
Dette forsætter i lidt tid,
og det ender ud i at de udveksler få korte ord, i deres leg.
Refleksion 💭
Pigen går fra at
slet ikke vide hvad hun skal gøre, eller sige – til faktisk at vide hvordan hun
skal gøre og kunne begynde at sætte få ord på det.
Har kropssproget så ikke
erstattet det verbale i situationen? For kunne Martina egentligt have skabt
denne relation til pigen, hvis vi kun brugte det verbale og ikke det
kropsslige?
Da Martina vælger at kontakte
pigen uden brug af det verbale sprog, men kun det kropslige, justere hun sig
efter pigens rammer. Idet pigen ikke kan sproget, så derfor bruger Martina
heller ikke sproget.
Det at Martina i første
omgang overhovedet kontakter pigen, sætter sig på hug og vil lære hende at lege
i sandkassen, viser også at Martina er glad for barnet/pigen og viser også
undervejs i ”legen” mange positive følelser, ved bl.a. at sige ”flot” på en
anerkendende måde.
Når Martina siger ”flot”, på
en anerkendende måde, giver hun også ros til pigen omkring at det hun har
lavet, er flot.
Når Martina sætter sig ned
ved pigen og bruger sandformen som et fælles tredje, skaber hun også et rum for
dem begge, hvor relationen nemmere kan dannes.
Her ser Martina også pigen
som et subjekt, altså det er pigen der er i fokus, og ikke Martina, idet hun
følger pigens initiativ.
Martina guider hende ind i NUZO ved at hun først viser pigen hvordan hun
skal lave sandformen, her går hun foran. Dernæst sidder hun sammen med pigen og
sikre at pigen med hendes hjælp, kan finde ud af det, altså går ved siden af.
Og til sidst ser hun på sigt de næst kommende hverdage, at pigen nu selv kan
finde ud af det og går derfor bagved.
Hvad synes i???.....



Kommentarer
Send en kommentar